bertemu sahabat lama..

ni la sahabat paling akrab yang aku miliki..

syarifah..sudah lama tidak ku temui after spm 2009 dan kini sudah menjenguk ke tahun 2011..

umur ambo udah 18, bulan mei nanti 19 la pulak.Cepat betul actually aku benci jadi dewasa dan angka 20 yang sibuk-sibuk nak datang dekat tu buat aku gelisah dan panik.

Semenjak aku kecil lagi aku tinggal dengan kedua ibu bapaku yang bekerja sebagai tentera.Aku seperti kanak-kanak tentera yang lain sudah pasti tidak ada banyak masa yang dapat diluangkan bersama ibu dan ayah kami yang sibuk berkhimat untuk negara ini.Aku tidak mengerti mengapa ibu dan ayahku sentiasa sibuk,tapi dah akal kecil ku tidak mengerti aku mengisi masa lapangku  bermain dengan jiranku syakira juga anak tentera.Syakira anak kacukan india dan melayu.Kulitnya putih bersih aku suka bermain dengannya.Tapi kemudian aku pindah rumah.

Ape nama tempat itu pun aku sudah lupa but still in sarawak.

Macam biasa bertemu lagi dengan rakan baru.Tapi kawasan rumah aku tu banyak budak laki daa..mana pergi budak perempuan pun aku tidak tahu.Bosan.Patut ke aku cakap lat sini semuannya?I dont think so..my life are boring..

Sekolah kat sarawak memang asli punyer.Asyik kena buli dengan cikgu dan mamat botak tu jer,pastu asyik dapat no last dalam kelas.Semua orang cakap aku bodoh padahal aku sebenarnya kurang memahami apa yang cikgu ajar.Macam mana la orang ramai boleh label budak kecik bodoh?tahukah bagaimana akal budak kecil itu?pernah cuba memahami?pernah cuba selidik?kenapa aku lain?? tak kan? memang dasar orang dewasa/tue yang cuma mahu hina dan keji sahaja tolongnya dok!well tapi it sweet aku makan asam garam dulu that make me more evil.Nama skool sekolah rendah kebangsaan mejer jeneral dato ibrahim(sekali dengar nama macam sekolah gah kan..tapi biasa jer).

Tapi sekurang-kurangnya aku dapat pengaruhi beberapa orang budak lelaki untuk main masak-masak.”Tolong ambik daun tu kite nak masak ni!”arah ku pada kawan lelakiku.Huh seronoknya jadi Queen.Apa aku cakap semua ikut agaknya banyak sangat darah dominan dalam badanku ini lagipun memang itu yang sepatutnya sikap anak sulongkan hehe.

Well kemudian pindah lagi kali ini di Pulau pinang(sekolah rendah telok ayer tawar)dia guna nama air laa..malang sekali aku cuma dapat sekolah kat pulau pinang 3 bulan jer.

Tak sempat pun nak berkenalan dengan lebih mendalam budak yang duduk di depan aku tu..hehe

Sekurang-kurangnya aku terlepas dari kena soal sifir dengan cikgu math.Aduh memang teramat selamat dengar kata sape tak dapat jawap kena cubit la..kena diri atas meja la jatuhlah imej macam tu.

Kali ni pindah kelantan pula.Macam ni lah yang akan terjadi jika kamu anak tentera.Ayah mak hantar aku dan adik  ke kelatan untuk dijaga oleh nenek dan atuk.Mereka berdua tidak ada masa untuk jaga.Huh(mengeluh)..dari suasana bandar ke kampung?ok lah bagi aku tak ada bezanye cuma sikap orang kampung lah yang agak aneh sekali jika mereka tahu aku budak bandar. Mereka jadi semacam?semacam yang macam mana ye?mereka tidak suka?mereka mahu berkawan dengan budak bandar ini?(aku kawan dengan semua orang ok yang baik je la..)Ada juga yang membenciku.Aku baru sampai dah ada nak buat enemy.Huh send me back to sarawak dad!

But everthing was fine.Aku masuk kelas last sekali, memandangkan aku memang lembap waktu di sarawak.Pulau Pinang belajor sikit joh tak sempat take exam pun.Aku masuk dan semua mata memandangku.Fuyoo budak bandar(aduh kenapa nak bising-bising ni wat normal tak boleh ker?)well aku memang wat dunno je.Tapi aku nak kawan dengan budak-budak perempuan.oh ya nama skool sekolah rendah kebangsaan padang pohon tanjung

sebab ada pokok tanjung yang beso kat belakang sekolah.Budak-budak selalu ambil lalang pastu selit bunga tanjung.Bunga tanjung ni kecil dan ada lubang senang nak buat cincin,rantai etc lagipun baunya harum.

it look like this,so wangi u know!

Sekolah ni ibarat sekolah yang peace but not so peace la coz cikgu math die juga yang terlebih garangnya.Why math teacher must be woman n garang?u know it scare lah it hate it.Cikgu tu ade tahi lalat beso kat hujung bibirnya tapi lihat pada wajah dan cara die berjalan aku memang dah agak that teacher it super garang and lebih garang dari cikgu kat sarawak atau mana-mana lion kat dunia ni.Why…

Tapi satu keajaiban berlaku dari aku darjah 4 hingga 5 aku selalu dapt no 1.Well no 1 mesti aku punye dah tak ada nama lain dah.Hebat kan(hish ni masuk ketegori belagak ni)takde lah..cuma aku terkejut kerana selama ini aku fikir aku bodoh dah lempab tahap gaban.Aku harap ayah dan mak happy.Oh memang aku terlebih exicted dulu asyik 40-43 je now no 1 jer.Tapi tak kisah asalkan aku tidak dapat nombor teruk kat kelas last.

huh…but still im still sad.

why,kerana aku benci sekolah di malaysia.Bagiku tidak ada budak bodoh yang ada ialah keunikkan setiap orang.Rakan-rakanku di kelas last aku lihat setiap potensi mereka.Tapi kenapa orang dewasa tidak nampak yang mereka tahu ajar dari buku sahaja.Macam tu je ke?aku tau kerana kamu cikgu makan gaji dan kamu tidak ada rasa mahu tolong cungkil kehebatan anak didik.Tapi aku tahu bukan semua cikgu duk diam tahu ajar dari buku ada juga yang lain tapi kiralah.Mereka juga tidak ada kemampuan.Aku mahu jadi tokey bagi idustri beso-beso bila udah ada ewang boleh kasi bom itu sekolah bina sekolah baru lagi gah!satu kelas ada 5 orang anak murid je! more male teacher! setiap pelajar kita kasi cungkil mereka punya power and jadikan mereka macam albert einstein,thomas edision,ibn sina,leorardo da vici,tun mahathir and much more and im sick with parents yang asyik dengan tempurung besi mereka itu sahaja.

Orang-orang tua di kampung cuma tahu gosip,ejek anak orang,ejek tu ejek ni jeling tu jeling(aku cungkil karang!) dan buat kerja yang membosankan sahaja.Cuba padang ke hadapan dan lihat anak kamu itu mereka ada kuasa dalam diri mereka dan mampu ubah hidup kamu jika kamu tahu didik mereka.Aku jadi hebat bergini(dah merepek sorang2)after i struggle with my self,with that cubit,ketuk-ketampi,rotan,hanger,keji tu keji ni baru aku sedar siapa diri aku.Aku boleh dapat no 1!sape cakap tak boleh?

Bagi aku Allah tak cipta seseorang itu sia-sia,dan jadi orang biasa yang makan gaji dan buat kerja sama sahaja setiap masa.NO WAY.Allah are maha powerful he can create a ton of tun mahathir,albert einstein..etc yang penting kita yang sedar kemampuan diri kita dan kehebatan yang sedang lena dalam diri kita itu sahaja.Trust me you know your own self and you eat pengalaman you will be superhuman.Open your heart and brain honey!

Cehwah adakah aku boleh jadi pakar motivasi?dan membakar semangat diri dan yang lain?i think so hehe

sebabnya time aku sedih sendirian time semua orang tua,muda dekat padaku dan mencemuhku,hina dan keji serta bergelak ketawa.Aku sendiri duduk diam di hujung dan dalam kegelapan aku tahan api dendam mahu tampar mulut sorang-sorang atau jerit pada mereka jangan pandang rendah pada aku!Allah tak cipta aku sia-sia pasti ada sesuatu yang hebat dalam diriku!aku akan tunjuk pada kamu dan buat kamu melutut depan ku dan jadi bisu semuanya.

Seronokkan.^.^ i like this actually.i like pedas dan masam-masam manis kehidupan.Kalau aku anak dulang emas mana munglkin aku jadi hebat kerana aku selesa tidur dalam bilik dan tutup semua anggota badan kerana semuannya orang lain yang tolong uruskan.Jadi OKU gitu,basuh pinggan cuci kasut sendiri pun tak pandai.OKU yang sebenar-benar OKU pun yang tidak ada kaki atau tangan pun boleh buat kerja sendiri dan ada duit sendiri yang celik dan bertubuh sasa dan perfect ini bodoh tidak tahu berbuat apa-apa padahal badan,akal nya sihat dan menawan.

Hah seronok jadi loser dulu..itulah aku tidak suka sekolah di malaysia.Sekarang nak rotan bagi tujuan nok mengajor pun tok leh.Apo kehe?

After 3 4 year kat kelatan dan satu bulan jadi form 1 di smk mahmud mahyidin.Pindah lagi.=.=

Ingat seronok ke pindah-pindah ni? aku teringin miliki kawan yang kekal dari kecik hingga besar kerana aku sunyi dengan keluarga,ada kawan boleh gelak-gelak,sedih-sedih,sokong-meyokongi,gedik-gedik,kongsi kisah hidup,belajar bersama,berjalan bersama..that me aku setia walaupun cuma ada seorang sahabat tapi sahabat yang tulus dan cakap benar even it pedas and kelat tapi kebenaran itu sangat penting,sahabat yang bukan tikam belakang,bukan penipu,bukan kaki kelentong,sahabat yang tidak meninggalkan aku sendirian.Itulah pentingnya sahabat bagiku

Mana mungkin kita dapat mengenali seseorang dengan bergitu cepat it takes time to know people.Sebab ada sahabat hidup jadi safe sikit sebab ada sokongan.Jika ibu dan ayah gagal jadi sahabat baik kita yang sanggup  mendengar luahan hati kita dan memahami diri kita ada sahabat dapat sedikit sebayank balut luka berdarah di hati kita ini.

Sahabat sejati walau jauh tetap ku kenang.

Back to story now i go to real hell that hell are at selangor.

SMK ..should i said it here said je lah blog kan medan luah perasaan ..

Bak kate Pm mahathir(he still my pm)jangan sembunyi kesalahan orang,tegur kalau tak tegur kita yang salah.i take that.

SMK sekyen 1 bandar kinrara.

First time i hear this skool from my dad i thought that skool are wierd.huh seksyen?macam kanun undang-undang je..

well that what i think.and i a little bit scare..because i will be lonely..no friends..and i gonna mis my friend here.

Aku terpaksa berpisah dengan sahabat lama di smk mahmud mahyidin lagipun yang sekolah kat situ semunya kawan kat pohon tanjong jugak.Aduh ni yang tak best,bye-bye my frined,bye-bye my seven eleven no slupperp (salah eja air bergas tu)

Now we go to selangor.

***********************************************************************************************

Aku pergi sekolah baru ni naik trak tentera.Sama je macam kat sarawak naik trak cuma bezanya tempat baru,pakcik jaga baru,and i fell wierd.=.-!(jantung dup dap dup dap)sume mata memadang di dalam trak nak tahu siapa budak baru tu.Aku pandang luar tengok-tengok(tak layan..sebab aku malu and janggal) keadaan suasana baru di tempat yang bakal aku belajar nanti.

Sampai sekolah kene beratur.Pagi-pagi kena beratur alamak!aku melilau sambil tanya-tanya budak kat situ mana kelas 1 beta.Wau sekolah ni campur aduk cina,melayu dan india kat kelate kurang cina dan india.

Akhirnya aku jumpa juga setelah bertanya kepada seorang pelajar cina bermuka masam mencuka lee twi ape tah i rem her face but name i forgot name(not important actually because she looks garang mak ai!).

Ok sekarang aku dah beratur last sekali kat belakang kelas tu.Pasni aku kena cari kawan kalau tak lonely la aku nanti.

Cikgu kat depan sibut po pet po pet aku tak faham ape yang die merepek yang pasti dia cakap pasal kebersihah(bosan-.-)

Akhir sekali semua masuk ke kelas dalam keadaan teratur em ok jugak.Dalam keadaan berpecah,aku makin gelabah nanti nak masuk kelas dan berkenalan..i hate this part. Aku terkesan satu orang budak perempuan berbadan gempal dan aku tertarik padanya(fatimah la sape lagi).Oh ya namanya fatimah.Sebenarnaya aku sudah terlupa bagaimana caranya aku dan fatimah berkawan rupa-rupanya macam ni.Fatimah yang beritahu pada ku.Dia cakap sape pulak yang gila ni main pengang tangan aku pastu nak kawan?(ceh ko cakap aku gila timah actually i tertekan sebab gelabah takut tak ada kawan)well malang seklai aku dan timah tak sama kelas.Aku sama kelas dengan nadiah dan farhan si tinggi lampat macam tiang lampu tepi jalan tapi funny.They always stick together macam kena gam uhu daa,and Hannah chu che ai si madam dalam kelas yang menakutkan juga first time aku tiba kat kelas ni yang wat lawak bodoh ialah amar si gemuk.Aku tak tahu siapa dia tapi dia memang la pandai buat lawak bodoh.Yang kedua buat lawak bodoh kat aku ialah Hannah dia pura-pura sakit selepas aku tak segaja jatuhkan buku kat kaki tak berbulu dia tu.Huh aku baru je sampai sekolah ni macam-macam peragai hantu yang aku dah nampak.

Second is aku kawan dengan evelin budak india yang cantik dan terlebih ramah dan suka cakap dan jerit macam pontianak sampai satu kelas pandang kat aku dan dia aduh buat malu je wei..em apa lagi perlu ke aku cakap sorang-sorang peragai hantu kat sini,kalau aku nak aku taip je tapi biorlah dalam rahsia biarkan mereka dengan hantu masing-masing.

But the biggest DISKRIMINASI IN THAT SEKOLAH IS they hate pelajar pendiam dan pemalu(that me) but they sanjung tinggi sampai langit pelajar yang suka buat lawak,cantik,kaya dan poular.

OW!teruknye sekolah ni,sekolah aku kat kelate,sarawak and pp takde pun yang seteruk tahap gaban macam ni memang ni hell la.Well mereka juga suka cakap lucah,kasar,lawak bodoh,buat kumpulan,buli dak baru,kacau dak baru,sombong sampai tinggi lubang hidung tu,peragai gila-gila,yang pendiam biasanya disishkan tiada siapa mahu mereka dalam kumpulan that why i hate when teacher say buat kumpulan kita akan ada presentation sayang,intan payung.Ahh sudah kena cakap kat depan la pulak,haaaa……..

Akhirnya disebabkan aku tidak tahan dengan usikan-usikan bodoh mereka,serta kegagalan aku untuk berucap di depan kelas aku pergi bilik kaunseling berkali-kali.Ada tu banyak juga aku nangis kat dalam bilik kaunseling tu,stress.

Belum pernah lagi aku pergi bilik kauseling selama ini sampai sekolah gila tu nak dekat puluh kali aku pergi bilik kauseling dengan harapan cikgu kauseling dapat bantu.MALANGNYA cikgu kauseling pun hancur tak dapat nak tolong.Bakar je kelas kauseling tu wujud pun macam tak wujud!

Aku minta tolong pada cikgu kauseling bagaimana aku mahu berucap di hadapan semua orang,aku tiba-tiba ada darah gemuruh sampai nak demam bila cikgu suruh berucap depan semua orang.Udah la aku budak baru,kawan pun takde takkan nak kawan dengan hantu?hantu tu suka dengan geng hantu-hantu mereka jer,outsider are not allowed.

Bermulalah episode aku jadi si bengis,muka macam cuka,emo girl,mak ayah pun tak dapat memahami dan tolong?

agama?time tu agama aku tak kuat?aku tak tahu baca jawi,tuhan?where are you?i dont know nothing?

hati aku penuh dengan perasaan merah menjulang-julang api neraka kat dalam ni!friend?there are no friends there,there all are evil,termasuk cikgu,ingat cikgu baik ker?cikgu pun busy dengan kerja tak ada masa untuk aku.Tinggal lah aku keseorang dalam kegelapan.Fatimah?im not trust anyone..im just too scare,im confuse,im sick,i shy,i quiet,i dont know how to make stupid joke so they can be my friend..Aku selalu pura-pura sakit perut,pening kepala kadang-kadang betul untuk elak datang sekolah neraka tu.Ia berlarutan hingga 3 tahun.

3 tahun nama kelas beta.

Akhirnya sinar..sinar kembali aku dapat masuk kelas yang aku suka(4 gamma),dapat belajar seni lukis dan perdagagan.Bilangan pelajar dalam kelas pun tak ramai this is heaven awwww!!

You know what this heaven!

cikgu semua baik-baik,aku benar-benar tidak percaya,masuk kelas yang orang panggil kelas loser ni buat aku tak rasa rendah diri pun but actually im really like it.Belum pernah aku masuk kelas yang cikgunya strict all good one,cikgu garang tak de pun. yang pasti Aku taknak tengok muka cikgu yang ada tahi lalat atas hidung dia tu(cikgu mulut laser)

dan ustazah yang(mulut laser jaga nih)perlu ke jadi leser hah?nak laser pergi lah laser kat budak kuang ajor ni kat aku yang tengah jadi emo ni.Memang la..haha but itu dah tak penting aku dan kembali ceria baby!after 3 yeart in that stupid class beta yang sendat dah la penuh sumbat lagi budak.Boleh ke cikgu seorang ajor 43 pelajar haru biru jadi nyer.Udah la bising ade 4 bahaso la tu cina,india,melayu,mat salleh semua berebut nak pot pet pot pet.(aku pun join sekaki saje je nak buat lagi bising biar cikgu pening tak yah ajar..buat kerja sendiri ye murid-murid HORRRREY!)

 

Dan di kelas 4 gamma jugalah nur syarifah ali khan pelajar bertubuh besar,muka supo arab campur melayu,dan berasal dari kelatan.Pertama sekali syarifah datang ke bilik padang dengar itu aku rasa sedikit tergugat dalam benak pemikiran aku”ni mesti budak pandai ni huh aku kena belajar lagi kuat pasni nak kekal no 1 dalam kelas”(masa tu aku fikir jadi no 1 adalah segalanya,agar aku tidak berasa malu dengan diri ku sendiri serta,darah bersaing dalam ini buat aku tak nak kalah lagi.lagi satu dapat tutup mulu parents,atuk nenek dan jangan padang rendah padaku lagi!”

But syarifah is a sweet girl.Dia pemalu dan aku seakan melihat diriku pada dia..tapi bezanya dia panadai buat lawak spotan.Dan bergitulah orang yang pandai buat lawak ni ramai orang nak dekat supaya boleh beri senyuman dan menghiburkan hati orang. Dan itulah syarifah so many people want to be her friend termasuk aku.Aku mahu mengenalinya dengan lebih mendalam memandangkan dia juga berasal dari kelatan.AW kawe sekampung den.

Tapi mengapa ya aku lihat sedikit kelam di wajahnya?huh…

dia takut ke dia malu?

alaa normal la tapi nasib syarifah baik sebab aku masuk beta dulu dia terus masuk kelas heaven gamma.

I feel hell dulu but she feel heaven dulu.

Jika aku lihat setiap karekter pelajar di dalam  kelas aku dan kait kan mereka dengan jenis binatang,makanan dan bunga ini yang ku beri.ini semua adalah berdasarkan perkara pertama yang terlintas di akal,aku tidak tahu kenapa mesti haiwan itu,food itu ia cuma berlaku tiba-iba sahaja..macam aku lihat orang aku dapat kaitakan mereka dengan makanan,dan haiwan.

me-strawberi(masam),tom yam,leopard dan ros merah

syarifah-bunga matahari(sinar),asam pedas,kucing putih

zaim-bunga matahari(sinar),sup cendawan(i dont know why..i saw him i think about sup cendawan.. barat kot),kucing coklat

azmeera-bunga kemboja,sup ketam pedas?,kucing hitam(ade sedikit kegelapan but i think in her heart)

amirah-green(ros hijau),mayonis,kucing hitam/gorila(jgn marah ye)agaknya personaliti dia yang kurang puas hati atas benda remeh lalu melenting macam kucing hilang anak.Ibarat lihat satu masalah kecik lalu diperbesarkan macam masalah negara daa..

aqielah-bunga seri pagi,burger,kucing coklat(she purple)

other…im want say it here but nevermind lah..

it fun actually!

so many story i want to put it here but kisah yang dah berlaku belas tahun dulu agak banyak dan penat untuk aku taip disini.Back to the story.

oh hujan,sejuk yer kawasan rumah ni sekarang jam 4:38 petang.

ok

Budak baru syarifah.Best nyer dia tidak perlu dibuli.Lagipun dia cantik dan ibarat sun dalam kelas tu.Takde dia kelam lah kelas tu. zaim?kalau mood zaim baik oklah ade satu sun tapi biasanya zaim merayau-rayau sane sini dan mood dia juga biasanya emo like me.

Me?aku suka duduk diam-diam di tempat duduk sendiri and aku pantang kalau ada nyamuk curi kerusi aku!

biasanya aku baca buku atau tidur.Nak tunggu cikgu habis meeting atau cikgu pun ponteng.

That my life.I hate gossip,atau cakap benda tak penting sebab aku tahu cakap pasal keburukkan orang nanti banyak tokok tambah karang tak pasal-pasal aku bagi semua pahala aku kat orang tu.No thax.

I think i a little bit nerd+emo=nermo ape tu?nemo?

Itu lagi baik daripada jadi nyamuk,sane sini buat darah orang menyirap tak tentu pasal kan bodoh namanya.Lagipun kita dah besar panjang nak harapkan orang lain untuk memahami diri kita sorrylah orang lain pun ada masalah sendiri.

Sekurangnya ada syarifah dua orang ni boleh berkongsi kisah suka duka.Just find someone who you can trust,dan kongsi suka duka everthing gonna be alright.Cuba kongsi suka duka dengan yang tak berapa rapat dan kaki gossip.K O la jawabnya. Komfom dia kongsi kisah kita kat orang lain patutlah orang lain pandang semacam jer oh rupa-rupanya ada tukang tikam belakang kat sini.

 

biasanya kalau orang pendiam ni dia kalau naik darah jadi macam kat atas ni kalah gorila.

comelkan leopard.

Tak banyak yang boleh ku kongsikan di sini.

Kalau mahu cakap yang aku mahu bom sekolah hell ni tunggu aku jadi kayo dulu pastu aku bina sekolah baru yang lebih canggih.Aku tahu banyak pelajar yang hebat kat sini tapi biasanya manusia yang lain mereka buta dan tidak dapat kesan kebolehan mereka.Mereka juga didiskriminasikan.Ada juga yang saja nak diskriminasikan diri mereka sendiri itu terpulang pada setiap manusia kesedaran serta sejauh mana sayang pada diri sediri dan orang lain yand ada pada kita.

Aku masih perlukan kasih sayang dari kelurga,sahabat dan guru dan aku tidak sanggup kehilangan mereka walaupun peragai hantu mereka pada ku  and forgive them.Sebab aku tahu mereka juga perlukan tali kasih sayang,perhatian serta kata-kata semagat dari seseorang.

Memang masa aku dibuli dulu aku keseorangan,tapi nasib baik ada bilik kauseling walaupun ia tak berguna langsung sekurang-kurangnya duduk dalam bilik tu aku tenang.Sekarang aku heret kawan aku lak masuk bilik tu poteng kelas sama-sama.To you epa even tough we both are living jauh for now.I will never forget you dan segala sokongan yang telah kau beri padaku waktu sekolah dulu mana mungkin aku lupa!kau bunga matahariku dan kau juga bunga ros ku!

Kau timah kau bunga tulip jingga padaku dan kau juga buaya comel pada ku.(sori timah aku pikir ko bende ni yang kuar) agaknya sebab ko ganas dan petah dalam berbicara.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

