Hari ini aku Happy!

before that….

sebelum beberapa jam aku tanya mak aku,aku pergi tanya ayah aku

me: abah when i was small im dumb?

ayah:huh

me: masa along kecik along dumb ke?

ayah: takde lah masa along kecil along comel.

semua ok.

me dalam hati: tipu..

malam around 11:15

aku beranikan diri menaya ibuku.

me: mak masa along kecil along bodoh ke? sebab masa masuk taska sepatah haram ape yang cikgu ajar,

along tak paham pun setahun tu!

me: huh,along ada dyslexia ke?

mak: mase ko kecik ko tulis terbalik!

 

me: lagi ada tak bende pelik along buat?

mak:…..(forget coz ini benda dah bertahun)

 

me: so along ada dyslexia lah!mak pernah confuse take mana tangan kanan kiri?

mak:(geleng kepala)tak pernah

me:huh  sebab orang dyslexia boleh keliru mana kiri gan kanan! masa along makan nasi along boleh

terpikir alamak ni tangan kanan ke kiri?masuk toilet alamat ni kiri ke kanan!

mak:HAHAHAHAHAH memang dyslexia la tu.

me:pastu kan along kan lemah matematik.Dari kecik sampai besar along susah sangat dengan matematik

tapi along terer history,geo,sastera seni lagi terer.Orang yang lemah nombor ni dia

panggil dyscalculia sebab dyslexia ada empat kategori yang ni dia lemah math

tapi history dan geo dia mesti terer.

 

Aku puas hati.Aku dapat jawapan kenapa aku lembap sanggat masa kecik.

Aku ada kesemua simptom dyslexia.Tulis terbalik sebab cunfuse nak start belah mana.

Aku fikir semua orang macam aku boleh confuse mana kanan dan kiri.

Tapi yang aku tak fakam kenapa mereka boleh belajar dengan senang tapi

aku susah sangat. Pemahaman aku lambat.Tetapi seronok jadi dyslexia

i learn from experience.Im wierd,but its ok.they can’t see what i see.

 

 

 

Ini juga wajah dyslexia.Tapi kenapa semua ni famous sangat?Dyslexia kan bodoh?Tapi ni memang wajah yang sangat hebat!sebab kami beza sebab masa kecik orang termasuk family hina kami bodoh?umm manis sangat.

Adakah aku boleh jadi seperti mereka?Aku yang pernah semua orang panggil bodoh,lembap,pemalas,pendiam ini?Aku pernah memikirkan kenapa sesetengah orang ada yang terlebih hebat hingga ada wikipedia sendiri,aku nak tahu.Kenapa mereka lain?kenapa hebat sangat?boleh aku jadi macam itu?Sebelum ini aku susah hendak memberitahu isi hati yang sebenar kerana malu,takut,benci,hati aku penuh dengan dendam pada sesiapa yang pernah meghina aku.Senang cakap oh lupakan sahaja.Tapi mereka tidak tahu ingatan aku tentang pengalaman jauh lebih kuat berbanding buku teks sejarah yang aku baca berulang kali tu.Aku dah cuba,aku doa.Laman web ini juga tak bagi ia keluar di news feed fecebook kerana aku masih lagi malu,aku taknak tunjuk pada siapa-siapa.Tapi menulis di sini beri aku ketenangan.

ya aku ada teringin..tapi aku fikir banyak tentang kematian..lebih.Aku fikir mungkin sebelum aku membesar atau masuk kolej aku dah ‘pergi’ jadi aku lupakan buat masa ini aku ikur arus kerana aku masih di bawah jagaan parents.

Aku tidak boleh jadi chef kerana mereka takut aku susah dapat kerja,jadi nurse ke dulu ‘just get job dulu’.

Aku menangis kerana aku tertekan aku tak boleh buat apa yang aku minat.Sedangkan mereka sendiri tahu aku benci lihat pembedahan,darah or ada kat dalam hospital.Bau hospital buat aku loya.Tapi its ok..

 

Filem bAd khas buat dyslexia.Hidup budak ini hampir sama dengan aku.

Pengarah filem ini juga ada dyslexia.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

