Apakah Yang Dibawa Oleh Mayat?

 

Ketika mayat dibawa ke kuburnya,ia akan diiringi oleh tiga pekara.

Iaitu keluarga,harta benda dan amal perbuatannya.Namun,tiga perkara tersebut tidak semuanya akan mengikuti mayat

hingga ke kubur.Yang dua akan kembali.

Hanya satu sajalah yang akan mengikut mayat,iaitu amalan-amalan yang diredhai oleh Allah dan Rasul-Nya semasa hidup di dunia dahulu.Itulah yang dikatakan amal taqwa.Hadis Rasulullah:

“pemberangkatan mayat diiringi oleh tiga hal,iaitu :keluarga,harta benda dan amal perbuatannya.Yang dua akan pulang kembali dan satunya akan tetap tinggal.Yang pulang adalah keluarganya dan harta bendanya,sedang yang tetap tinggal ialah amalnya.”(Riwayat Bukhari dan Muslim).

Apa yang penting bagi setiap manusia yang masih hidup di dunia ini adalah amalanya.Allah tidak memandang dan menilai pada rupa dan hartanya,melainkan apa yang dipandang dan dinilai ialah hati dan amal perbuatannya.Wajah yang cantik belum lagi menjanjikan akhlak yang baik.Tetapi,hati yang baik mampu melahirkan akhlak yang tinggi lagi terpuji.

Justeru itulah Rasulullah sangat menekankan tentang kebaikan hati.Baginda bersabda:”Sesungguhnya Allah tidak memandang rupa dan hartamu,tetapi apa yang dipandang-Nya ialah hati dan amal perbuatanmu.”(Riwayat Muslim dan Ibnu Majah).

Apa yang tetap tinggal mengikuti mayat adalah amal perbuatannya.Begitu pula Allah memandang dan menilai manusia juga akan amal perbuatannya,di samping hati manusia itu sendiri Kenapa Allah memandang hati manusia?Tiada lain kerana hati itulah yang menentukan baik buruknya seluruh anggota badan.

Andainya hati baik,akan baiklah seluruh anggota badan.Jika hati jahat,akan menjadi jahatlah semuanya.Oleh kerana itu,manusia yang baik adalah orang yang panjang umurnya dan baik amalanya.

Seburuk-buruk manusia pula ialah orang yang panjang umurnya tetapi buruk amal perbuatannya.Rasulullah pernah bersabda:”Sebaik-baik manusia adalah orang yang panjang umurnya dan baik amalnya.Seburuk-buruk manusia adalah orang yang panjang umurnya tapi buruk amalnya.”(Riwayat Ahmad,Tarmiziz dan Hakim)

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: